Valószínűleg a következők egyike miatt jársz ezen az oldalon:
- van egy weboldalad, de nem igazán található meg a Google találati listájában vagy nincs túl előkelő pozícióban
- többet szeretnél tudni a keresőoptimalizálásról és nem feltétlenül szeretnél mást megbízni weboldalad optimalizálásával
- most tanulod a SEO-t
Jelen cikk célja, hogy egy áttekintést adjon a keresőoptimalizálás tudományával kapcsolatban. A cikket végigolvasva nem lesz profi SEO szakember, azonban ad némi iránymutatást, merre is indulj tovább. Elképzelhető, hogy a cikk elolvasása után átgondolod, megér-e ennyi időbefektetést a SEO tanulása, nem lenne-e egyszerűbb egy SEO szakembert / ügynökséget megbízni.
Mi a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás egy tevékenység, mely arra hivatott, hogy a a weboldalak organikus (nem fizetett) megjelenését javítsa a keresőmotorokban. Célja, hogy egy (vagy több) adott keresési kifejezésre minél előrébb kerüljünk az organikus találtok között.
Gyakran összekeverik a SEO (Search Engine Optimization) és SEM (Search Engine Marketing) kifejezéseket. Valóban van összefüggés, azonban a két kifejezés egyáltalán nem ugyanaz. A SEM, azaz a Keresőmarketing egyesíti a SEO és a PPC kategóriákat.
SEM / SEO / PPC?
Ha eddig a fenti kifejezések nem voltak ismerősek számodra, valószínűleg jelen pillanatban még jobban össze vagy zavarva, mint a cikk olvasása előtt voltál. Ne aggódj, néhány percen belül minden világosabb lesz!
A SEO (Search Engine Optimization) – Keresőoptimalizálás kifejezést már tisztáztuk az előző bekezdésben.
A PPC (Pay per click) – Kattintásalapú fizetett hirdetés egy másik népszerű módszer a keresőmotorokban való megjelenés növelésére, illetve weboldalunk látogatószámának és vásárlóink számának növelésére. A PPC lényege, hogy a hirdető hirdetése megjelenítésre kerül egy weboldalon, keresőmotorban, videóban és valahányszor egy látogató a hirdetésre kattint, a hirdetőnek fizetnie kell a rendszer üzemeltetőjének. Jelen cikkünkben nem foglalkozunk részletesen a fizetett hirdetésekkel, viszont a rövidítések, kifejezések használata miatt szükséges volt a fogalom ismertetése.
A SEM (Search Engine Marketing) – Keresőmarketing a fenti két kategória együttes gyűjtőkifejezése. Tehát SEO + PPC = SEM. Célja a keresőtalálatok befolyásolása és felhasználása marketing céloknak megfelelően.
Nem járnék jobban a fizetett hirdetésekkel (PPC)?
Valószínűleg felmerült benned a kérdés, hogy miért vesződnél a keresőoptimalizálással, ha néhány ezer forint havi befektetéssel megjelenhetsz az első 1-2 találat között a fizetett hirdetésekkel. Ez azonban nem ilyen egyszerű. A fizetett hirdetéseknél lévő pozíciód is nagyon sok mindentől függ, például hogy mennyire népszerű kulcsszóra hoztad létre a hirdetést, milyen konkurenciád van és ők mennyit licitálnak az adott pozícióra – tehát mennyit fizetnek naponta / havonta.
A fizetett hirdetések előnye, hogy gyors forgalmat tudunk weboldalunkra terelni, viszont nagyon drága és csak átmeneti megoldást nyújt. Amint végeztünk hirdetési kampányunkkal, valószínűleg drasztikus esés lesz a látogatószámunkban.
A keresőoptimalizálás ezzel szemben “ingyenes” (a befektetett munkán és időn kívül nincs tényleges, folyamatos kiadás) és tartós eredményeket hoz. Viszont egyértelműen több időt igényel, mint egy fizetett hirdetési kampány létrehozása.
Gyakran ajánljuk a két megoldás (keresőoptimalizálás és fizetett hirdetések) együttes használatát. Ezzel a megoldással azonnal lesz forgalmad, jó esetben vásárlóid és amíg a SEO beválik, nem lesz “üresjáratod”.
Mi alapján rangsorol a kereső?
Alapvetően a keresőoptimalizálást 2-3 területre osztjuk (az adott megközelítéstől függ). Ezekből közösen épül fel a keresőmotorok rangsorolása.
Technikai SEO
A technikai SEO alatt elsősorban az oldal felépítését értjük. A teljesség igénye nélkül felsorolunk néhány szempontot, amelyeket figyelembe vesznek a keresőmotorok:
- Megtalálják a keresőrobotok a weboldalad?
- Indexálható a weblap?
- Értelmezhető a weblapon megjelenő tartalom?
- Megfelelően jelenik meg mobil eszközökön a weboldal tartalma?
Tartalmi (on-page) SEO
A tartalmi SEO kategóriájába tartozik minden elem, ami a weblapon található. Címsorok és azok szerkezete, szövegezés, kulcsszavak gyakorisága, képek és azok helyettesítő szövege, stb.
Oldalon kívüli (off-page) SEO
A harmadik kategóriába tartozik minden, ami nem közvetlenül a weboldalon van. Ilyen tényezők pl. a weblapodra mutató linkek mennyisége és azok minősége, a közösségi oldalakon való aktivitás, lájkok száma, stb.
Mennyi idő, amíg beválik a SEO?
Nehéz megmondani, mennyi idő, amíg tényleges eredménye lesz a keresőoptimalizálásnak, de általánosságban mondhatjuk, hogy fél-egy év, mire bekerülhetsz az első 1-2 oldalra. Ez nagyban függ a konkurenciától és hogy milyen témájú az oldalad. Egy réspiacot megcélozva nyilván a SEO-val is egyszerűbb dolgod van, mint egy felkapott, gyakori tevékenységgel.
Ahogy a fenti képen is látszik, egyik ügyfelünk, a StudyOnline előkelő pozíciót foglal el az “online tanulás” angol megfelelőjére, ezen kívül több kurzusuk is az első oldalon van listázva a Google keresőben egyéb kulcsszavakra. Az ő esetükben ezt kb. fél év alatt értük el a közös munkával.
Következő cikkünkben részletezni fogjuk a keresőoptimalizálás részegységeit, kövess minket és keress, ha kérdésed van vagy segítségre van szükséged!