Manapság egy valamit is magára adó vállalkozás jelen van az online térben. Nyilván szüksége is van rá, hiszen a virtuális jelenlét nélkül szinte esélytelen profitábilisan működni. Miért is mondom ezt? A legfontosabb, hogy a vállalkozásnak ott kell megmutatni magát és termékeit, ahol a vevői vannak (Facebook, Instagram, Google keresője, LinkedIn stb.). Tök jó dolog a jelenlét, de nem elég. A vevőkkel beszélni, kommunikálni kell. Ez egy teljesen más helyzet, mint az üzletben személyesen vagy telefonon beszélni a vevővel. Nagyon sok dolog hiányzik egy ilyen kommunikációból. Mik ezek?
A kommunikációnak 3 csatornája van. A verbális, a non-verbális és a vokális csatornák. A webes kommunikációban a 3 csatornás kommunikáció jelentős része sérül. Nincs lehetőségünk a legtöbb esetben a vokális és verbális elemek teljeskörű használatára, de igazából a non-verbális eszköztárunk is elég szegényes. És még egy dolog: mikor beszélünk kommunikációról? Amikor kétirányú valami, szóval párbeszéd történik. Hát ebben sincs könnyű helyzetünk, ha a fent említett csatornák valamelyikén szeretnénk “beszélgetni” a vevőinkkel ill. a leendő partnereinkkel.
Milyen felületeket, csatornákat használjak?
Weboldal
Szinte már azt lehet mondani, hogy ez a minimum. Egy vállalkozásnak legyen weboldala. Ha valami nagyon komolyat akarsz, bízz meg egy webfejlesztőt és pár százezer forintért leprogramozzák a weboldalad. Van, akinek szüksége van erre, de az átlag kis-, és középvállalkozásnak a WordPress és hozzá hasonló weboldal szerkesztő szolgáltatások lehetőséget adnak arra, hogy kész sablonok és beépített megoldások révén összetett, számos funkciót kínáló weboldalt rakjanak össze (esetleg némi külső segítséget igénybe véve). Természetesen a WordPress segítségével is van lehetőség egyedi weboldal fejlesztésére, sablonok nélkül, így egy kész rendszer kapsz (admin felülettel, tartalomszerkesztővel, bővítményekkel) egyedi dizájnnal.
Egy weboldalnak persze nagyon sok követelménynek kell megfelelnie, hogy tényleg segítse a vállalkozásunkat. Mivel most elsősorban a kommunikációról beszélünk, az a legfontosabb, hogy fel tudják venni velünk a kapcsolatot vagy valamilyen módon interakcióba tudnak lépni velünk. Ez most adott is egy ötletet! Valamikor írok a jó weblap követelményeiről is nektek.
Azt gondolom, hogy manapság egy vállalkozás számára már kihagyhatatlan, hogy jelen legyen a Facebookon egy üzleti profillal. Az egész világra jellemző, de a magyar Facebook felhasználókra még inkább, hogy nagyon aktívak a Facebookon. Érdemes egy kicsit bogarászni a statisztikákban. Milyen típusú tartalmakra érdemes “lőni”?
Újdonságok, információk
Nagy népszerűséget lehet elérni olyan posztokkal, amelyek új termékekről, szolgáltatásokról szólnak, valami érdekességet mutatnak be. Nagyon fontos, hogy az olvasó úgy érezze, ezzel tájékozottabb lehet másoknál. Ha gondolod, a Facebookot összekötheted a webshopoddal is, így ha valakinek megtetszik a posztunkban bemutatott termék, egyből meg is rendelheti.
Szórakoztató tartalmak
Gondolom te is szereted a “cuki” kutyás, gyerekes postokat. Nem szabad ömleszteni az oldaladra ezeket, de biztos, hogy a vicces posztok valószínűleg népszerűek lesznek. Találd meg azokat a tartalmakat, amelyek szórakoztatóak és illenek a céged profiljához.
Vélemények
Lehet, hogy Te is használtad arra a Facebookot, hogy egy-egy termékről, szolgáltatásról olvastál egy-egy véleményt vagy értékelést. Nyugodtan kitehetsz olyan posztokat, ahol az ügyfelek kedvező véleményeit osztjuk meg, beszámolunk a sikereinkről, terveinkről.
Korábban már leírtunk néhány ötletet, mellyel tényleg nagyon profi módon működtetheted üzleti oldaladat. Olvass utána:
Ami nagyon fontos, hogy az utóéletéről se feledkezz meg a posztnak. Reagálni kell a hozzászólásokra, meg kell nézni az elemzéseket. A demográfiai és egyéb adatokat felhasználhatjuk a következő megjelenésekhez is. Igen, jól látod, ez egy nagyon nagy munka és jelentős időigénye is van. Ha ezt nem tudod rászánni, nyugodtan szervezd ki ezt a tevékenységet. Hidd el, megéri, hiszen a saját idődet arra tudod fordítani, amihez igazán értesz.
Ha termékeid jól fotózhatóak, vizuálisan szépen meg tudod jeleníteni őket, akkor nem szabad kihagynod ezt a felületet. Kell hozzá egy profi képszerkesztő program és valaki, akinek van “szépérzéke”. Ha ezek megvannak, az már fél siker. Bemutathatod vele cégedet, irodádat, a mindennapokat. Személyesebbé teheted az oldaladat, ha az ott dolgozókat is megjeleníted a felületen.
Amennyiben olyan céged van, amely leginkább vállalati partnereknek értékesít, akkor ott a helyed a LinkedIn-en. Itt is lehet posztolni, és egy-egy jól megírt poszttal számos cégvezetőt, döntéshozót érhetsz el.
Számtalan felület van, ahol népszerűsítheted vállalkozásodat, elég csak a Twitter-re, TikTok-ra, YouTube-ra, vagy éppen a Pinterest-re gondolni, de amit érdemes szem előtt tartanod, ha a tartalomstratégiádat tervezed, hogy a tartalomgyártás nagyon sok idő, előkészület és munkaóra. Tényleg jól át kell gondolnod, hogy mely csatornákat használod és mire. Igaz a mondás is, hogy “aki sokat markol, keveset fog”. Közel sem biztos, hogy azzal fogsz eredményt elérni, hogy orrba-szájba jeleníted meg a tartalmakat a létező legtöbb platformon. Ülj le, gondold át, tervezd meg, rendszerezd, vagy alkalmazz valakit erre a munkára. Sok sikert!